026-36502033 026-36502033
info@mirzadehgroup.ir info@mirzadehgroup.ir
گروه خبري : دکوراسیون
تاريخ انتشار : 1400/03/02 - 17:31
كد :497

تزینات سنتی و واژه ای به نام " نئو سنتی " سنتی امروزی

چرا تزئینات سنتی چشم نواز ترند؟ چرا طراحان داخلی در پی تزئینات سنتی هستند؟

اگر تزئینات دهه ی ۱۹۸۰ را به یاد دارید. آماده ی تجربه ی دوباره ی آن باشید، زیرا طراحان داخلی به جای زرق و برق بیشتر به جنبه ی سنتی توجه میکنند. تخته های چینی، میزهای دامندار، بالش های سوزنی، پارچه های پنبه ای لعاب دار دوباره در فضای داخلی ظاهر شده اند اما اینبار احساسشان متفاوت است. اکثرا با حس و اجرای زیبا و مدرن آنها همخو شده اند.

زمینه های رنگی از بین رفته و پس زمینه ها معمولا سفید است. الگوی گرافیکی وجود دارد. جزئیات محبوب مانند خطوط و کمان برای طراحی تاریخ سقوط کرده است. همانطور که در کار نسل جدیدی از طراحان دیده می شود.

عکس: کلی بوید

احیای سبک سنتی برچسب هایی مانند بزرگسال گرایی و کبریت گرایی را در بر دارد اما ما آنرا نئو سنتی مینامیم.

  زیبایی و راحتی در قلب این سبک همان چیزی است که مردم مشتاق آن هستند.

اما چرا دنبال زیبایی هستیم؟ شاید بخاطر حس خاطره انگیز این سبک در این آشفته بازار است. شاید. اما با توجه به اینکه بسیاری از هزاره ها در زمان تزئینات سنتی حضور نداشتند بخشی از این زمینه هستند توضیحات قابل قبول تری برای اینروند بوجود می آورند.

عکس: کلی بوید

مانند همه ی گرایش ها نئو سنت هم میان دو دهه گذشته و مدرنیسم گیر کرده. در اواسط و اواخر دهه ۹۰ بود که یک تفکرمعاصر بر طراحی سلطه یافت و مدرنیسم میانه ی قرن یک ستاره ی برجسته شد. در آن زمان مدرنیسم هوای تازه ارائهمیداد. به خصوص که در پاشنه سبک انگلیسی ظاهر میشد.

      نگاه عاشقانه ای که تزئینات را در دهه ۸۰ و ۹۰ تعریف میکرد.

  اما پس از آن با یک اتفاق شگفت آور مدرنیسم میانه قرن طراحی را بدست گرفت و برایدو دهه باور نکردنی پیشتاز شد وازروند های طراحی سبقت میگرفت. طول عمرش به این واقعیت ارتقا یافت. و در فیلم ها تبلیغات استفاده میشد و تزئینات تبلیغاتی رانیز به نام خود کرد. و به گفته ی طراح الکسا همپتون: ((خطوط ساده ساخت این سبک را آسانتر میکند)) بنابراین انبوه تولید کردند.

      مدرنیسم میانه ی قرن قدرت ماندگاری را بدست آورده بود. و همپتون طراح نسل دوم میگوید: ((وقتی خانه ی همه یافراد یکسان باشد، اشتیاق به یک چیز متفاوت میسوزد.))

 Trevor Tondro عکس از

طراحان معاصر اثبات می کنند که دکوراسیون کلاسیک نیازی به گرفتگی ندارد. در اینجا مایلز رد دکوراتور AD100 به یکاتاق نشیمن سنتی در تگزاس و با مشتهای خوشحال مرکبات سبک می بخشد.

از نظر طراحان این تغییر تمرکز اخیر واکنش به سبک خاصی نیست. بلکه سبکهای زیادیست که برای جلب توجه تلاش میکنن. آنتونی باراتا ، پیشکسوت و باسابقه طراحی فصلی ، نظریه هایی را بین سنت گرایی دهه 80 و نسخه امروز می بیند. دهه 60 و 70 از لحاظ زیبایی شناسی دیوانه وار بود و سبک های رایج دامنه آن را از اواسط قرن اسکاندیناوی گرفته تا فناوریپیشرفته تا استان های فرانسه اجرا می کردند. باراتا به یاد می آورد: "تزئینات همه جا بود." "نوعی مش مش وجود داشتکه قبل از دهه 80 ایجاد شد.

به همین ترتیب در دو دهه گذشته، طراحی روند بیشماری را طی کرده. برخی از آنها تاثیر گزارترند. که باراتا آنهاراظاهرخاکستری، بی رنگ و کاتالوگ نامیده است.

          مایلز رِد نیز میگوید:((در گذشته بسیاری از موارد زشت و ناراحت کننده بود))

    بنابراین قابل درک است که چرا بسیاری ممکن است به دنبال ثبات ارائه شده توسط کلاسیک های طراحی شده و واقعی باشند. رد ، كه حداقل برای مدت دو دهه به خانه های مشتریان خود ظاهر سنتی به روز می كرده ، و آنهارا ممشاهده کردهمیگوید:"تعجبی ندارد كه ما به تزئینات سنتی برگردیم" زیبا و راحت است به همین سادگی. لازم به ذکر است که یک تغییرمشابه در مد اتفاق میفتد. به جای لباس دشت از بر چسب مانند نقاشی و مجسمه سازیرو به جلو از طریق گذشته.

عکس های گیوز اندرسون

روی کاغذ ، چک های شیشه پنجره ، پارچه های سخاوتمندانه و بالش های سوزنی ممکن است به عنوان مشخصه های دهه80 به نظر برسد. اما در اتاق خواب اصلی درک بلاسبرگ ، آرایشگر AD100 ، ویرجینیا توپکر ، با استفاده از پالت کرم هایترد و بلوزهای پر جنب و جوش ، به آنها پیچ و تاب جوانی می بخشد.

رسانه های اجتماعی نیز در رواج دکوراسیون کلاسیک نقش مهمی داشته اند ، که با توجه به اینکه سنت و تکنولوژی اغلبدر تضاد هستند ، ممکن است کنایه آمیز به نظر برسد. و با این وجود ، سیستم عامل هایی مانند اینستاگرام و پینترس، بدوندر نظر گرفتن سبک.  طراحی آنها برای عکس از اتاق های جذاب بصری ساخته شده است. برخی هم معتقدند که وجود اینسیستم عامل ها طراحان را برای هنرنمایی ترغیب میکند.

رنگ های روشن و برجسته تر یکی از نمونه های جدید به سنت گرایی ست. صندلی های مدرن با پوششی سنتی سقف آینهکاری شده. بالش های سوزنی و طراحی کاملا سنتی.

طراحان نظریه های مختلفی راجع به این که چرا سنت دوباره به عقب برگردانده شده است ، داشته باشند ، اما در موردظاهر نئو سنتی گرایی یک اتفاق نظر ایجاد شده است: تمیز و سبک از نظر سیالات ، به این معنی که علاوه بر این که این بارنیز حاشیه رانده می شود ، تعریف سنت گرایانه است که یک بار سفت و سخت است. با این حال طراحان امروزی ترجیحمیدهند که جدید را با قدیم ترکیب کنند.

ممکن است جنبه های خاصی از تزئینات سنتی از دهه 1980 تغییر کرده باشد ، اما یک چیز ثابت مانده است:

           جذابیت وزیبایی هرگز از مد نمی افتد.

   تهیه و نگارش توسط : #محمدمعینی

 

گروه میرزاده

از شما بابت اعتمادتان و زمانی که برای مطالعه مطالب گذاشته اید قدردانی و تشکر میکند
تعداد بازديد : 1813
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*